top of page
  • Rebecca Hammel

Träning under och efter graviditet!

Ett ämne jag börjat brinna lite extra för sen jag själv gått igenom hela den fasen och insett hur törstande kvinnor är där ute på att få hjälp, tips och råd om hur när och vad – de ska och kan träna.


Min analys är att okunskapen är stor – behovet enormt - idealen snedvridna.


Den bilden som dominerar i sociala medier är också, ganska ofta, lite lätt hysterisk om du frågar mig. Den ena springer igenom sina värkar, den andra gör BOX-jump i vecka 35, den tredje väntar knappt mer än en kvart efter förlossningen till den börjar springa/cykla igen. Och DET är varken häftigt eller eftersträvansvärt tycker jag.



Alla får så klart gambla med sin egen kropp, men när man väljer att lägga ut det på sociala medier, och har flera tusen följare, då är det lätt att det sänder skeva signaler. Framförallt när man inte ger hela bilden.


Många verkar också tro att dom är undantaget som bekräftar regeln, att dom faller utanför gruppen vars kroppar följer fysikens lagar när det kommer till återhämtning efter en förlossning. Så är det sällan gott folk. Ytterst sällan.


Tyvärr tror jag, att mycket av träningen under den här perioden av folks liv är ångestdriven. Den drivs inte av kärlek till den egna kroppen, den drivs inte av en vilja att bli stark för att orka ta hand om ett barn och inte få ont, utan av stress att förlora den kroppen man hade, en form man kämpat hårt för. Att upprätthålla en bild av ens forna jag, till ett potentiellt högt pris.




Men det finns en nivå emellan, en rimlig nivå. Som inte betyder inaktivitet men inte heller överaktivitet. Den nivån behöver vi se mer av. Och vi som kan träning, har många följare och varit gravida behöver hjälpa till och bidra till just det!


Men som slutord, tänk till innan du kopierar någons träningsupplägg under och efter sin graviditet rakt av!



Med kärlek!

/Rebecca

151 visningar0 kommentarer

Senaste inlägg

Visa alla
bottom of page